Waarnemingen en gedachten over Egyptische diergoden cultus en helpende dieren in de Europese sprookjes.
Tekst: Christja Mees.

De bij in het oude Egypte

Het bijenvolk geeft ons het mooiste voorbeeld van hoe een volk met goddelijke wijsheid een volmaakt harmonische samenleving representeert.

Het bijenvolk is een voorbeeld voor een optimale harmonische eenheid tussen volk en de regerende de farao en koning.

 

 

 

 

foto: C.Mees

 

 

 

 

 

 

De bij en het riet Detail Cartouche Ramses III

Plafondschildering Karnak met cartouch

 

De bij in het sprookje

Grimm nr.62 Sprookje: De bijenkoningin

Twee koningszonen gingen op avontuur maar raakten verstrikt in een wild en woest leven. De derde jongste broer, die ook wel domoor werd genoemd ging hen zoeken , en toen hij ze vond, trokken ze gedrieën verder. Zij kwamen langs een mierennest, die de oudste twee broers wilden vernietigen.
Ze kwamen langs een koppel eenden in en meer, die de oudste twee wilden schieten, en ze kwamen langs bijen in een nest in een boom die de oudste twee wilden verstikken zo dat zij de honing zouden kunnen winnen. De jongste echter wist dit te verhinderen en redde de levens van deze dieren.

Daarna kwamen zij in een betoverd kasteel waar alle levende wezens versteend waren. Een klein grijs mannetje vertelde de drie broers hoe het kasteel verlost zou kunnen worden: 1000 parels van de koningsdochter moesten van onder het mos in het bos verzameld worden, de sleutel van de slaapkamer van de koningin moest uit een meer gehaald worden, en ten derde moest van de drie slapende dochters van de koning de jongste en liefste dochter tussen haar twee haar precies gelijkende zusters aangewezen worden.

 

De twee oudste broers kunnen de opdrachten niet volbrengen en veranderen in steen.

De jongste wordt geholpen door de mieren die gezamenlijk de parels onder het mos uit halen. Hij wordt geholpen door de eenden die hij gespaard heeft, en die nu de sleutel van de slaapkamer van de koningin uit het meer voor hem opduiken, en hij wordt geholpen door de bij die de zoete lippen van de drie koningsdochters aftast.
De ene dochter heeft suiker gegeten, de tweede stroop, maar de derde honing, en dat zijn de zoete lippen waarop de bij blijft zitten en zo de jongste, de mooiste en de liefste dochter aanwijst.

De betovering wordt verbroken. Zij die in steen veranderd waren kregen hun menselijke gedaante weer terug en hij, die de domoor genoemd werd, mocht huwen met de jongste en de mooiste.

De twee broers kregen de twee andere zusters.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *