Waarnemingen en gedachten over Egyptische diergoden cultus en helpende dieren in de Europese sprookjes.
Tekst & foto’s: Christja Mees – Henny
De koe als God in het oude Egypte
Museum Caïro
De Godin Hathor in heilig koe gestalte.
De figuur voor haar: Amenophis II
De hemelse Heilige koe in het paradijs- Al Aqaleta-AlBoaairat
De Godin Hathor is hemelse godin, godin van de liefde, vruchtbaarheid en beschermster van begraafplaatsen. Zij is de vrouw van de God Horus. De koe werd ook wel als symbool gebruikt voor de hemel. De zon bevindt zich dan tussen de horens en de vlekken op de vacht van de koe zijn de sterren. Hathor betekent ‘huis van Horus’.
De geboorte van een kalfje Sakkara
Koe cultus . Tempel van de vrouwelijke farao Hatsjepsoet
De koe in het sprookje
Uit Russische volkssprookjes van Alexander Afanasjew
De kleine Chawrochetska
Kleine Chawrochetska, is een weesmeisje en wordt opgenomen in een gezin van een moeder met 3 dochters. De dochters worden een-oogje, twee-oogje en drie-oogje genoemd, omdat zij ook werkelijk deze ogen hebben.
Chawrochetska heeft het niet gemakkelijk in dit gezin. Ze wordt hard aangepakt door haar stiefmoeder, en door haar stiefzusters getreiterd en vernederd en zij laten haar heel hard werken.
De kleine Chawrochetska zoekt troost bij haar koe waarvoor zij moet zorgen en die blijkt te kunnen spreken. Door te luisteren naar wat de koe haar zegt wordt ze geholpen. Ze moet steeds het ene oor van de koe inkruipen, en dan het andere oor weer uitkruipen, zo kan de koe haar helpen om alle onmogelijke opdrachten, die zij van haar stiefmoeder krijgt, uit te voeren.
Als de stiefmoeder de zusters er achter komen dat de koe haar helpt en alle diensten voor Charochetska uitvoert, wordt de koe geslacht. Voordat zij echter sterft zegt de koe tegen Chawrochetskadat ze haar botten in de grond moet begraven. Dat doet zij. En op die plek groeit een wonder mooie appelboom die heerlijke appels draagt. Als er een koningszoon langs komt en om een van die appels vraagt, blijkt Chawrochetska het enige meisjes te zijn die de vruchten kan plukken, en daarom wordt zij zijn bruid.
Opnieuw het thema van het plukken en eten van de appels van de Levensboom, en de krachten van de koe die over dood en leven heen reiken worden in dit sprookje heel duidelijk verbeeld.